Welke bewijs is er voor de positieve effecten van ‘nuchter trainen’?

De systematische review van Vieira, e.a. (2016) toont dat ‘s ochtend nuchter trainen het vet metabolisme sterker aanzet dan als men na een ontbijt gaat trainen. Vieira AF, Costa RR, Macedo RC, Coconcelli L, Kruel LF. Effects of aerobic exercise performed in fasted v. fed state on fat and carbohydrate metabolism in adults: a systematic review and meta-analysis. Br J Nutr. 2016 Oct;116(7):1153-1164. Epub 2016 Sep 9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27609363

De review van Aird, e.a. uit 2018 komt tot dezelfde conclusie. Nuchter trainen bevordert het vrijmaken en het metabolisme van vrije vetzuren. Er zijn aanwijzingen dat in de spier deze metabole aanpassing plaatsvinden. Voor de training eten heft dit perifere effect op.
Wat betreft directe prestatie. Eten direct voor de training helpt alleen de prestatie van langere aerobe training (>60 minuten), maar niet de kortere aerobe trainingen. Aird TP, Davies RW, Carson BP. Effects of fasted vs fed-state exercise on performance and post-exercise metabolism: A systematic review and meta-analysis. Scand J Med Sci Sports. 2018 May;28(5):1476-1493. doi: 10.1111/sms.13054. Epub 2018 Feb 23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2931589

Het onderzoek van Rhodwalt, e.a. (2019) toont dat er geen verschil tussen nuchter of na eten lopen is wat betreft de affectieve beleving van de training, het plezier dat men heeft en de zelfgekozen intensiteit van trainen. Rhodewalt R, Saur B, Largent K, Astorino TA, Zenko Z, Schubert MM. Effect of Fed State on Self-selected Intensity and Affective Responses to Exercise Following Public Health Recommendations. Int J Exerc Sci. 2019 May 1;12(2):602-613. eCollection 2019. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31156742

Enkele links naar Nedederlandtalige blogs:

https://www.runnersworld.com/nl/voeding/a22742772/wel-of-niet-ontbijten-voor-je-ochtendtraining/


Scroll to Top